ریتم آهنگ

نکات مهم برای نگهداری دوربین و لنز عکاسی

نکات مهم برای نگهداری دوربین و لنز عکاسی

محافظت و نگهداری دوربین و لنز برای عکاسان که تجهیزات گرانقیمتی دارند بسیار مهم است. در این مطلب مهمترین اصولی ترین روشهای نگهداری و نظافت تجهیزات عکاسی شرح داده شده تا با رعایت آنها بتوانید سالهای سال با کیفیت روز اول از تجهیزات خود استفاده کنید.

 

دوربین و لنزهای عکاسی بزرگترین سرمایه اکثر عکاسان محسوب می شود، به همین دلیل نگهداری و مراقبت از این تجهیزات می تواند سرمایه شما را حفظ کرده و کارایی آن را تا سالیان سال تضمین کند. پس با توجه به این موضوع مهم توصیه می کنم که با روش های اصولی نگهداری و محافظت از لنز و دوربین عکاسی آشنا شوید.

 

اهمیت نگهداری دوربین ها و لنزهای عکاسی

هزینه خرید دوربین و لنزهای عکاسی بسیار زیاد است. از طرفی استفاده از این لنزها بخش بزرگی از کار و سرمایه شما را تشکیل می دهد. اگر با روش های نگهداری دوربین و لنز آشنایی نداشته باشید خیلی زود تجهیزات عکاسی شما دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر و در برخی موارد تعویض خواهند داشت. اگرچه پاک کردن گرد و غبار سطح لنز و دوربین می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد اما موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در صورت نداشتن اطلاعات کافی ممکن است خسارات غیرقابل جبرانی به ابزارهای گرانقیمت شما بزند.

 

آشنایی با انواع دوربین های عکاسی و کاربرد هر کدام

دوربین های  عکاسی با توجه به کاربرد و تکنولوژیهای به کار رفته در آن به انواع مختلفی تقسیم می شوند. شناخت دقیق دوربین به شما اجازه می دهد تا نکات مرتبط با نگهداری آنها را دقیق تر اجرایی کنید، بنابراین قبل از پرداختن به مبحث نگهداری لنز و دوربین شما را با انواع دوربین های عکاسی آشنا می کنم.

 

نگهداری دوربین و لنز

 

انواع دوربین های عکاسی

دوربین های عکاسی عموما به ۴ دسته تقسیم می شوند :

  • دوربین های خانگی یا کامپکت
  • دوربین های اس ال آر
  • دوربین های مدیوم فرمت
  • دوربین های لارج فرمت

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین عکاسی و تجهیزات آتلیه

دوربین های کامپکت

کامپکت ها در حقیقت همان دوربین های دیجیتال کوچک خانگی هستند. این دوربین ها امکانات کافی برای تهیه عکسهای خانوادگی و سفر را دارند. دوربین های کامپکت امروزی گزینه های مختلف عکاسی اتوماتیک و خلاق را در اختیار عکاسان مبتدی قرار می دهند. لنز این دوربین ها غیر قابل تعویض بوده و معمولا فاصله کانون واید تا تله را پوشش می دهند.

 

دوربین اس ال آر

دوربین های اس ار آر بیشترین کاربران را در بین دوربین ها دارند. این دوربین از دو بخش مهم تشکیل شده است که شامل بدنه و لنز است. لنز این دوربین قابلیت تعویض دارد و عکاس برای ثبت عکس به بدنه دوربین و یک لنز نیاز دارد. کاربران این دوربین ها قشر وسیعی از عکاسان مبتدی تا سطح حرفه ای هستند در نتیجه نگهداری دوربین و لنز های این بخش بسیار مهم خواهد بود.

 

دوربین مدیوم فرمت

دوربین مدیوم فرمت یا قطع متوسط رایج ترین شکل دوربین مورد استفاده توسط عکاسان حرفه ای است. این نوع دوربین ها دارای رزولوشن و داینامیک بسیار بالایی برخوردار هستند. دوربین های مدیوم فرمت اندازه بزرگتری نسبت به دوربین های فول فریم دارند که مناسب تهیه عکسهای صنعتی و تبلیغاتی خواهد بود. دوربین های مدیوم فرمت با توجه به برخورداری از سنسورهای بزرگتر، عکسهایی را با رزولوشن بالا ثبت می کنند و قیمت بالایی نسبت به دوربین های اس ار آر دارند.

 

دوربین لارج فرمت

این دوربین ها هم به لحاظ سایز ظاهر و هم سایز سنسور از سایر دوربین ها بزرگتر هستند. این دوربین ها اغلب روی شاسی تک محور سوار هستند که امکان کنترل پرسپکتیو و عمق میدان را برای عکاس فراهم می کند. این دوربین نسبت به سایر دوربین های موجود در بازار از قیمت بسیار بالاتر و البته کیفیت و وضوح بیشتری برخوردار است. عکاسان حرفه ای از دوربین های لارج فرمت برای عکسبرداری های مهم تجاری و صنعتی استفاده می کنند تا بیشتریی جزئیات و کیفیت را در اختیار داشته باشند.


نگهداری دوربین و لنز

 

لوازم مورد نیاز برای تنظیف دوربین و لنز عکاسی

برای تنظیف دوربین و لنز عکاسی نیاز به ابزارهایی دارید که در این بخش با آنها آشنا می شوید:

– یک زیرانداز مناسب برای قرار دادن دوربین روی آن

– کیت تنظیف سنسور شامل پارچه مخصوص، کاردک و محلول

– یکعدد برس تنظیف نرم در اندازه متوسط

– یک دمنده هوا یا پوآر

– پارچه میکروفایبر تمیز

 

ابزارهایی که معرفی کردیم در تمیز کردن دوربین از گرد و غبار و آلودگی هایی مثل چربی یا سایر آلودگی ها روی بدنه دوربین بسیار موثر و کارآمد هستند.

 

نحوه تمیز کردن بدنه دوربین عکاسی

برای تمیز کردن دوربین عکاسی باید با ملاحظه و دقت بسیار عمل کنید. برای این کار لازم است مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  • برای نگهداری دوربین و لنز ابتدا یک زیرانداز مناسب و ضربه گیر انتخاب کرده و تجهیزات خود قرار دهید.
  • در قدم بعدی دوربین را به آرامی در دست گرفته و با دستگاه دمنده گرد و غبار را از سطح دوربین بزدایید.
  • سپس با کمک برس یا قلم موی مخصوص تمامی درزها و زوایای دوربین را به خوبی غبار روبی کنید.
  • از مایع مخصوص برای تمیز کردن بدنه استفاده کنید. دستمال مایکروفایبر تمیز را به کمی محصول تنظیف آغشته کرده و سطح دوربین را به خوبی پاک کنید. این کار کمک می کند تا آلودگیهایی مثل چربی ها یا اثر انگشت از روی دوربین پاک شوند.
  • نگهداری کردن از دوربین و تمیز کردن مداوم آن باعث می شود که طول عمر دوربین افزایش یافته و مدت زمان بیشتری با راندمان بالا در خدمت شما باشد.

 

 

 

چطور سنسور دوربین عکاسی را تمیز کنیم؟

دوربین و لنزهای عکاسی شما دو بخش بسیار مهم سنسور و عدسی در خود دارند. برای نگهداری دوربین و لنز باید توجه ویژه ای به این بخش ها داشته باشید.

 

سنسور یا صفحه ی حساس از مهمترین بخش های دوربین شناخته می شود. در صورتی که کوچکترین مشکل برای این بخش ایجاد شود تاثیر مستقیم بروی عکسها خواهد گذاشت. تعویض لنز یا عکاسی در محیط های غبار آلود گاهی باعث می شود سنسور دوربینتان نیاز به تنظیف پیدا کند. در فضاهای اینچنین مثل طوفان در کویر ذرات معلق از طریق درزها وارد دوربین شده و بروی سنسور نقاط سیاهی ایجاد می کنند. این نقاط در عکسهای شما ثبت شده و مشکل آفرین خواهد شد.

 

برای حذف این نقاط یا باید به کارشناسان تعمیر دوربین مراجعه کنید و یا با دقت و حساسیت تمام خودتان اقدام به تمیز کردن سنسور کنید. برای اینکار به کیت تنظیف سنسور دوربین نیاز خواهید داشت. بعد از تهیه این کیت مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

 

نگهداری دوربین و لنز

 

مراحل تمیز کردن سنسور دوربین عکاسی:

  1. دیافراگم دوربین را بروی اعداد ۱۸ تا ۲۲ تنظیم کرده از یک صفحه ی کاملا سفید عکاسی کنید.
  2. عکس تهیه شده را توسط کامپیوتر با دقت بررسی کنید تا نقاط سیاه موجود بروی سنسور را پیدا کنید.
  3. لنز را از دوربین جدا کرده و درب مانت لنز را ببندید.
  4. دوربین را روشن کنید و از منوی دوربین گزینه تنظیف دستی سنسور را انتخاب کنید.
  5. پارچه مخصوص تنظیف سنسور که مرطوب است را از بسته خارج کرده و به نوک کاردک که در کیت موجود است متصل کنید. البته در بعضی کیت ها نوک کاردک پارچه ای بوده و فقط کافیست آنرا به محلول آغشته کنید.
  6. توسط کاردک به آرامی و با دقت تمام بروی نقاط سیاه که همان ریزگردها است به سمت راست یا چپ بکشید. به هیچ وجه به کاردک فشار نیاورید و دقت کنید در تمام زمان نظافت پارچه کاملا نوک کاردک را پوشانده باشد. در صورت تماس مستقیم کاردک با سنسور امکان خط افتادن بروی سطح آن وجود دارد.
  7. سپس لنز را مجدد به دوربین متصل کرده، دوربین را خاموش و روشن کنید.

 

اخطار:

 با اینکه این آموزش بخشی از اصول نگهداری دوربین و لنز است اما صرفا برای آشنایی با نحوه تمیز کردن سنسور دوربین ارائه شده است. انجام این بخش به هیچ وجه به افراد بی تجربه و کم دقت توصیه نمی شود، چرا که بی توجهی در پروسه تنظیف سنسور ممکن است باعث لطمه های غیر قابل جبران به دوربین شما شود.

 

آشنایی با انواع لنزهای عکاسی

لنز یکی از اساسی ترین قسمت های دوربین عکاسی است. در طول سالها لنزهای مختلفی تولید شده اند تا نیاز عکاسان ژانرهای مختلف را برطرف کنند. لنزها خصوصیات و ویژگی های مختلفی دارند که کاربردهای آنها را مشخص می کند. در این بخش با انواع لنز و خصوصیات و کاربرد آنها آشنا می شویم.

 

لنز فیش آی

فیش آی فوق عریض ترین نوع لنز تولید شده است. مهمترین خصوصیت این لنز توانایی خلق عکسهای اولترا واید با  تبدیل خطوط صاف به خمیده است. این لنزها قادر هستند با ایجاد انحراف پرسپکتیو یک عکس زاویه ۱۸۰ درجه، با ساختاری محدب خلق کنند. فاصله کانونی یک لنز فیش آی چیزی بین ۷ تا ۱۶ میلیمتر است. لنزهای فیش آی برای عکاسی منظره، عکاسی محیط های عریض صنعتی و عکسهای ورزشی استفاده می شود.

 

لنز واید

لنزهای واید زاویه دید عریض را در اختیار عکاسان قرار می دهند. لنز واید بهترین گزینه برای عکاسی از مناظر طبیعت و یا شهرها و همچنین فضاهای عریض صنعتی است. عکاس می تواند از لنز واید برای ثبت عمق میدان بالا استفاده کند. لنزهای واید فواصل کانونی ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر را پوشش می دهند.

 

لنز پرایم، فیکس

فاصله کانونی یک لنز پرایم مقدار ثابتی است و مانند لنزهای زوم قابل تغییر نیست. لنزهای پرایم معمولا کیفیت بالاتری نسبت به سایر لنزها در فاصله کانونی یکسان دارند. لنزهای فیکس در فاصله کانونی های مختلف تولید شده که هر کدام کارآیی مختص خود را برای عکاسان ژانرهای مختلف دارد.

 

لنز تله

لنزهای تله به لنزهای زوم بالا شناخته می شوند. این لنزها از نظر ظاهری طول بلندتری نسبت به سایز لنزها دارند. این لنز به عکاس اجازه میدهد که از فاصله دور تصاویر با کیفیت و دقیقی از سوژه تهیه کند. لنزهای تله عمق میدان کمی دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از دورترین و کوچک‌ترین سوژه‌ها عکاسی کنید. لنزهای تله گزینه مناسبی برای عکاسی حیات وحش، ورزشی و منظره هستند.

 

لنز ماکرو

لنزهای ماکرو بهترین گزینه برای عکاسی از سوژه های بسیار کوچک و ریز است. محدوده فاصله کانونی این لنز بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر است و لنز ماکرو می تواند تصاویر خیلی واضحی از سوژه‌هایی که در محدوده فوکوس ماکرو قرار دارند خلق کند. لنزهای ماکرو بهترین گزینه برای عکاسی مواد غذایی، جواهرات، طبیعت و حشرات هستند.

 

نکات مهم برای نظافت و نگهداری از لنزهای عکاسی

لنزهای عکاسی دارای دو درپوش هستند، یکی برای جلو و دیگری برای بخش اتصال لنز به دوربین. هنگامی که قصد عکاسی ندارید لازم است هر دو درپوش بروی لنز نصب شده باشد. درپوش جلویی از لطمه ضربه خوردن به عدسی جلویی لنز محافظت می کند و درپوش عقب از ورود گرد و غبار به داخل لنز جلوگیری می کند.

 

برای محافظت از لنز عکاسی بهتر است از فیلترهای UV با کیفیت استفاده کنید. این فیلتر در جلوی لنزها قرار می گیرد و در برابر عواملی مانند نورهای اضافه، گرد و غبار و ضربه مستقیم به عدسی محافظت می کند.

 

همیشه یک دستمال تمیز در کیف دوربین خود داشته باشید. این امر به ویژه هنگامی که نیاز به تعویض لنز دارید بسیار مفید خواهد بود. قبل از برداشتن و تعویض لنز، از پارچه برای پاک کردن گرد و غبار لنز استفاده کنید. لنز دیگر را سریعا تعویض کنید تا گرد و غبار روی آن ننشیند. در غیر این صورت ، بلافاصله درپوش دوربین را بگذارید.

 

 

استفاده از کیف دوربین مناسب یک راه حل ارزان، مفید و کاربردی است. سعی کنید کیف مخصوص از نظر اندازه، ابعاد و مشخصات دوربین و لنز خود تهیه کنید. از کیف های عکاسی پارتیشن بندی شده استفاده کنید، این کیف ها ابزارهایی مناسب برای نگهداری دوربین و لنز در سفرهای کوتاه و بلند هستند.

 

از قرار دادن دوربین و لنزها و در معرض گرما و تابش طولانی نور خورشید خودداری کنید. همچنین تجهیزات خود را در معرض سرما و رطوبت شدید قرار ندهید.

 

در نگهداری فیلتر لنزها محتاط باشید، بهتر است که از یک محفظه پلاستیکی جنس سخت برای این کار استفاده کنید.

 

برای تعویض لنز حتما در شرایط مطمئن قرار بگیرید. ابتدا لنز را از دوربین جدا کرده در جای امن قرار دهید، سپس لنز دوم را به دوربین متصل کنید.

 

چطور لنز عکاسی را تنظیف کنیم؟
  • بسیار مهم است که در زمان تمیز کردن لنزهای عکاسی با ظرافت و دقت عمل کنید، اصول تنظیف لنز دوربین به این شرح است:
  • در مرحله اول از دستگاه دمنده استفاده کنید تا گرد و غبار روی لنز بدون ایجاد فشار پاک شود.
  •  با استفاده از دستمار مایکروفایبر آغشته به محلول مخصوص بدنه لنز را به آرامی تمیز کنید.
  • لنز را به آرامی از دوربین جدا کنید. معمولا یک دکمه مخصوص برای رها سازی لنز از  دوربین وجود دارد. برای اینکار همزمان با فشردن دکمه، لنز را خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید.
  • مقداری از محلول تنظیف لنز را با یک دستمال مایکروفایبر تمیز برداشته و به آرامی و با ملایمت عدسی لنز را پاک کنید. جهت حرکت دست باید چرخشی و به سمت مرکز لنز باشد.
  • حالا به آرامی دوباره لنز را سر جای خود قرار دهید و اگر نمی خواهید فعلا از آن استفاده کنید بهتر است که درپوش لنز را بگذارید.

 

نگهداری دوربین و لنز

 

مراقبت از لنزهای عکاسی باعث افزایش عمر آنها می شود. مهمتر از همه این که لنز تمیز به شما در ثبت عکس های با کیفیت کمک می کند.

 

نکات اصولی برای محافظت و نگهداری دوربین و لنز
  • در زمان حمل و نقل با اتومبیل به ویژه در مسافرت ها، کیف دوربین را جایی قرار دهید که لرزش ها و ضربه های ناشی از حرکت اتومبیل به آن منتقل نشود.
  • هنگامیکه قصد سفر عکاسی دارید سعی کنید لنز را از بدنه دوربین جدا کنید. در صورتی که لنز بروی دوربین نصب باشد تکان های دوربین  باعث صدمه دیدن مانت لنز و دوربین می شود.
  • در صورت نیاز به سه پایه در عکاسی فضای داخلی یا خارجی حتما از سه پایه های محکم استفاده کنید تا از سقوط اتفاقی دوربین و لنز جلوگیری کنید.
  • از محلول های تمیز کننده عمومی برای نظافت دوربین استفاده نکنید. محلول هایی مثل الکل یا محلول های شوینده باعث لطمه به قطعات و دکمه های دوربین خواهد شد.
  • از تمیز کردن عدسی لنزها با پارچه های معمولی خودداری کنید. اینکار به مرور زمان باعث ساییدگی سطح عدسی شده که تاثیر منفی آن در عکسها نمایان می شود.
  • در محیط های آلوده به غبار و ذرات معلق اقدام به تعویض لنز نکنید.
  • هنگام تعویض لنز، دوربین را بسمت پایین نگه دارید تا از نشستن گرد و غبار بروی آینه و سنسور دوربین جلوگیری شود.
  • عکاسی از منابع نوری شدید مثل خورشید بدون استفاده از فیلترهای تعدیل نور را فراموش کنید. اینکار ممکن است به سنسور دوربین شما لطمه وارد کند.
  • از عکاسی در مراسمی که اجرای لیزر شو وجود دارد خودداری کنید. نورهای لیزری به سنسور دوربین شما لطمه وارد می کند.
  • دوربین و لنز خود را در مجاورت گرما، سرما و رطوبت شدید قرار ندهید. این شرایط به قطعات مکانیکی و الکترونیکی تجهیزات عکاسی شما لطمه وارد می کند.
  • و در آخر از تجهیزات عکاسی خود در مکان های غیر امن استفاده نکنید. این موضوع بسیار مهم بوده و تفاوتی در فضای شهری یا خارج شهر ندارد.

سخن پایانی

دوربین عکاسی و لنزها بسیار گرانقیمت هستند، بنابراین تعمیر یا تعویض آنها می تواند هزینه بالایی داشته باشد، ضمن این که ممکن است هرگز کیفیت عکاسی با یک دوربین تعمیری شبیه به یک دوربین سالم نباشد، نگهداری دوربین و لنز  با استفاده از روشهای اصولی باعث عمر بیشتر تجهیزات عکاسی شده و کمک می کند عکس های بهتر و با کیفیت تری ثبت کنید.

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”